ADR-ellenőrzések 2015-ben – A Katasztrófavédelem tapasztalatai | ||
Az egyre fejlődő életvitel, a napról napra modernizáltabb ipari technológiák miatt az utóbbi években megnövekedett a szállított veszélyes anyagok menynyisége, de emellett jogos társadalmi elvárás, hogy a közlekedés biztonsága ne romoljon és a környezet terhelése se fokozódjon. Cikkünk összeállítását a Katasztrófavédelem Kommunikációs Osztálya segítette. A katasztrófavédelmi szervek 2001. óta vesznek részt a veszélyes áruk közúti szállítására szabályok betartásának hatósági ellenőrzésében. A 2002-es évtől a katasztrófavédelem már nem csak a közúti, hanem a cégek telephelyi ellenőrzésére is feladatot kapott a jogalkotótól. Ezt akkoriban még a társszervekkel közösen végezte a szervezet. 2007-ig a katasztrófavédelem szakemberei az ADR-ellenőrzéseket nem önálló hatóságként végezték, ha hiányosságot tapasztaltak, javaslatot tettek a társhatóságok részére szankció alkalmazására. 2007. május 1-jétől kezdve a katasztrófavédelem már hatóságként van nevesítve a vonatkozó jogszabályban, vagyis az ADR-es szállítások során elkövetett szabálytalanságok ellenőrzésével és bírságolásával kapcsolatos eljárás lefolytatását önálló hatóságként végzi. • A katasztrófavédelem az ellenőrzéseket többségében önállóan végzi, azonban számos esetben közösen hajtja végre a másik három ellenőrzésre jogosult hatósággal: a rendőrséggel, a Nemzeti Közlekedési Hatósággal és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársaival. A katasztrófavédelem a közúton végzett ADR-ellenőrzés során 2014-ben összesen 31 780 járművet vizsgált, amelyből a veszélyes árut szállító járművek száma 5321 volt. 2015. december 1-jéig 30 539 járművet ellenőrzött a hatóság, amelyből 5291 tartozott az ADR hatálya alá. 2014-ben 384 jármű esetében tártak fel hiányosságot a szakemberek, míg idén december 1-jéig 355 esetben zárult hiányosság feltárásával a vizsgálat. Az ADR-telephelyi ellenőrzések száma 2014-ben 1114 volt, ezek során 173 alkalommal találtak szabálytalanságot. 2015. december 1-jéig 1652 telephelyi ellenőrzést tartott a katasztrófavédelem, melyből 151 helyen tártak fel szabálytalanságot. • A 2014-ben kiszabott összes bírság összege 220 millió 590 ezer Ft volt. Az eljárás során a beszedett bírság nem az eljáró hatóság, hanem a központi költségvetés bevételét képezi. A múlt évben kiszabott bírságok mértéke december első napján meghaladta a 167 millió Ft-ot. ■ Nem megfelelő a fuvarokmányok kitöltése. • Az elmúlt években veszélyes árut szállító járművekkel kapcsolatban előfordult olyan súlyos közúti baleset is, amikor a teljes rakomány – a szóban forgó esetben kőolajszármazék – jutott a környezetbe, a jármű kigyulladt és megsemmisült, a sofőrön pedig már nem lehetett segíteni. • A hatósági ellenőrzések során olyan hiányosság is előfordult már, amelynél egyáltalán nem tartották be az ADR előírásait, nagy mennyiségű maró anyagot nem veszélyes áruként szállítottak a közúton. Az ilyen esetekben a halmozott szabályszegések eredményeként szállítóegységenként akár a jogszabályban meghatározott 2 millió 200 ezer Ft maximum bírságösszeg is kiszabható. • Volt eset, amikor egy nagyon erősen maró hatású anyagot – az ADR előírása szerint 8-as, vagyis maró anyagok osztályába tartozó folyadékot 9-es osztályúként, – tehát kevésbé veszélyes anyagként tüntették fel, és annak megfelelően, vagyis hibásan szállították. Ez azt eredményezte, hogy a folyadékot szállító jármű vontatótartánya kilyukadt, mivel a szállított veszélyes anyag kimarta azt. A veszélyes anyag szivárogni kezdett a járműből. A sofőr a szivárgást észlelte, azonnal elhagyta a kijelölt útvonalat, majd egy félreeső helyen megállt, igyekezett körülhatárolni a kiszabadult anyagot, majd értesítette a katasztrófavédelmet és saját cégét. A helyszín mentesítését, vagyis a kiszabadult anyag felitatását és feltakarítását, a szennyezett talaj eltávolítását a cég és a katasztrófavédelem tűzoltóegységei közösen végezték el. • Általánosságban megállapítható, hogy az erősebb hatósági kontroll hatására az elmúlt évek során jelentősen csökkent a szabálytalan szállítások száma. A nemzetközi fuvarozásban is résztvevő nagyobb belföldi cégek többnyire megfelelnek az ADR előírásainak. Jellemzően a kisebb vállalkozások által végzett szállítás során fordulnak elő hiányosságok.
|
||
2016.05.06 11:29:04 | | | Vissza |
Hírarchívum© Detektor Plusz 2010 Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet
|