Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

ADR-ellenőrzések 2015-ben – A Katasztrófavédelem tapasztalatai

Az egyre fejlődő életvitel, a napról napra modernizáltabb ipari technológiák miatt az utóbbi években megnövekedett a szállított veszélyes anyagok menynyisége, de emellett jogos társadalmi elvárás, hogy a közlekedés biztonsága ne romoljon és a környezet terhelése se fokozódjon. Cikkünk összeállítását a Katasztrófavédelem Kommunikációs Osztálya segítette.

Az ADR ellenőrzések rövid története

A katasztrófavédelmi szervek 2001. óta vesznek részt a veszélyes áruk köz­úti szállítására szabályok betartásának hatósági ellenőrzésében. A 2002-es évtől a  katasztrófavédelem már nem csak a közúti, hanem a cégek telephelyi ellenőrzésére is feladatot kapott a jogalkotótól. Ezt akkoriban még a társszervekkel közösen végezte a szervezet. 2007-ig a katasztrófavédelem szakemberei az ADR-ellenőrzéseket nem önálló hatóságként végezték, ha hiányosságot tapasztaltak, javaslatot tettek a társhatóságok részére szankció alkalmazására. 2007. május 1-jétől kezdve a katasztrófavédelem már hatóságként van nevesítve a vonatkozó jogszabályban, vagyis az ADR-es szállítások során elkövetett szabálytalanságok ellenőrzésével és bírságolásával kapcsolatos eljárás lefolytatását önálló hatóságként végzi. • A katasztrófavédelem az ellenőrzéseket többségében önállóan végzi, azonban számos esetben közösen hajtja végre a másik három ellenőrzésre jogosult hatósággal: a rendőrséggel, a Nemzeti Közlekedési Ható­sággal és a Nemzeti Adó- és Vám­hivatal munkatársaival.

Statisztikai adatok 2015

A katasztrófavédelem a közúton végzett ADR-ellenőrzés során 2014-ben összesen 31 780 járművet vizsgált, amelyből a veszélyes árut szállító járművek száma 5321 volt. 2015. december 1-jéig 30 539 járművet ellenőrzött a hatóság, amelyből 5291 tartozott az ADR hatálya alá. 2014-ben 384 jármű esetében tártak fel hiányosságot a szakemberek, míg idén december 1-jéig 355 esetben zárult hiányosság feltárásával a vizsgálat. Az ADR-telephelyi ellenőrzések száma 2014-ben 1114 volt, ezek során 173 alkalommal találtak szabálytalanságot. 2015. december 1-jéig 1652 telephelyi ellenőrzést tartott a katasztrófavédelem, melyből 151 helyen tártak fel szabálytalanságot. • A 2014-ben kiszabott összes bírság összege 220 millió 590 ezer Ft volt. Az eljárás során a beszedett bírság nem az eljáró hatóság, hanem a központi költségvetés bevételét képezi. A múlt évben kiszabott bírságok mértéke december első napján meghaladta a 167 millió Ft-ot.

A leggyakoribb hiányosságok

■ Nem megfelelő a fuvarokmányok kitöltése.
■ Hiányzik az ADR-ben elő­írt írásbeli utasítás.
■ Szabálytalan jár­műjelölés, vagyis hiányoznak a ve­szélyt jelző narancssárga táblák, veszélyességi bárcák, vagy nem felelnek meg az előírásoknak.
■ A szállított rakományt nem megfelelően rögzítik.
■ Hiányosak, vagy nincsenek meg az előírt biztonsági felszerelések, mint például a tűzoltó készülék, vagy akár a személyi védőfelszerelések (vé­dőszemüveg, kesztyű, stb…).

• Az elmúlt években veszélyes árut szállító járművekkel kapcsolatban előfordult olyan súlyos közúti baleset is, amikor a teljes rakomány – a szóban forgó esetben kőolajszármazék – jutott a kör­nyezetbe, a jármű kigyulladt és megsemmisült, a sofőrön pedig már nem lehetett segíteni.

• A hatósági ellenőrzések során olyan hiányosság is előfordult már, amelynél egyáltalán nem tartották be az ADR előírásait, nagy mennyiségű maró anyagot nem veszélyes áruként szállítottak a közúton. Az ilyen esetekben a halmozott szabályszegések eredményeként szállítóegységenként akár a jogszabályban meghatározott 2 millió 200 ezer Ft maximum bírságösszeg is kiszabható.

• Volt eset, amikor egy nagyon erősen maró hatású anyagot – az ADR előírása szerint 8-as, vagyis maró anyagok osztályába tartozó folyadékot 9-es osztályúként, – tehát kevésbé veszélyes anyagként tüntették fel, és annak megfelelően, vagyis hibásan szállították. Ez azt eredményezte, hogy a folyadékot szállító jármű vontatótartánya kilyukadt, mivel a szállított veszélyes anyag kimarta azt. A veszélyes anyag szivárogni kezdett a járműből. A sofőr a szivárgást észlelte, azonnal elhagyta a kijelölt útvonalat, majd egy félreeső helyen megállt, igyekezett körülhatárolni a kiszabadult anyagot, majd értesítette a katasztrófavédelmet és saját cégét. A helyszín mentesítését, vagyis a kiszabadult anyag felitatását és feltakarítását, a szennyezett talaj eltávolítását a cég és a katasztrófavédelem tűzoltóegységei közösen végezték el.

• Általánosságban megállapítható, hogy az erősebb hatósági kontroll hatására az elmúlt évek során jelentősen csökkent a szabálytalan szállítások száma. A nemzetközi fuvarozásban is résztvevő nagyobb belföldi cégek többnyire megfelelnek az ADR előírásainak. Jellemzően a kisebb vállalkozások által végzett szállítás során fordulnak elő hiányosságok.

 

 

 

2016.05.06 11:29:04   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet