Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

Miért pont ebben ne lennének magyar szálak?

Egy-két nap alatt legyártható annyi PET-palack, ami már hasznot hozhat annak a betétdíjmaffiának, melynek tagjai a hamisított palackokkal német szupermarketeket vernek át. Könnyen lehet, a gyár nem is tud semmit arról, hogy a megrendelők mire használják a palackokat.

Az Index információja szerint egy litván cégen keresztül juthatnak el a német nyomozók ahhoz a betétdíjmaffiához, amely német szupermarketeket károsít meg. A csalók a szupermarketekben működtetett üvegvisszaváltó automatáiba dobálják be a hamis PET-palackokat, melyek után darabonként 25 eurócent (nagyjából 75 forint) üti a markukat, ami százezres tétel esetén 7,5 millió forint. Németországban úgy váltják be a palackot, hogy bedugják a gépbe, ami addig forgatja, amíg megtalálja a címke oldalán a német recycling-jelzést. Utána a gép bedarálja a palackot és kiad egy cetlit, hogy hány centnyi vagy eurónyi palackot dobtunk be. Ezt vagy levásárolhatják vagy készpénzben megkapják az üvegvisszaváltók.

Olyan, hogy hamis PET-palack, természetesen nem létezik, valójában a palackokon lévő azonosítókat hamisíthatják a csalók. Akik egyáltalán nem kispályások, az Abendzeitung München beszámolója szerint a német rendőrség nagy értékű csalás miatt nyomoz, és azt feltételezi, hogy egy magyarországi gyárban százezres nagyságrendekben állítják elő a később hamis kódokkal ellátott palackokat.


Mi is az az előforma?

Az előforma az egy fröccsöntött PET termék, melyet leginkább egy fiolához lehetne hasonlítani – írta egy csomagolástechnológus mérnök olvasónk. "A végső palack nyaka, menete, pereme ki van alakítva, alul pedig egy vastag falú, kémcsőhöz hasonlító dologban végződik.
Ezeket az előformákat a palackgyártás során felmelegítik, a kész palack formáját megadó szerszámba helyezik, és nagynyomású forró levegővel felfújják, így alakítva ki a palackot. Így az ilyen előformákból különböző formájú palackok gyárthatók" – írta.

A rendőröket a palackokon található ún. előforma segítheti a nyomozásban – árulták el az Indexnek az ügyet közelebbről ismerők. Az előforma leginkább egy fiolához hasonlít, lásd. a keretes írásunkat. Az előformák nyakába a gyártója elhelyezi a saját jelzését és mivel a palackfúvás során már csak a palack testét alakítják ki, így az a kész palackon is látható. Ha a cég neve nem is, a logója vagy valamilyen azonosító ott van. Úgy tudjuk, hogy a hamisításban érintett palackok előformáját egy litván cég gyártotta le és adta el magyarországi palackgyártóknak, hogy készítsenek belőlük többet. Magyarországon nagyjából ötven-hetven cég gyárt PET-palackokat, az érintett litván társaság információnk szerint körülbelül tíz magyar gyárnak értékesíti az előformákat, a rendőrség ezt a tíz vállalatot vizsgálhatja.

Mindez persze korántsem jelenti azt, hogy akár a litván cég, akár a magyarországi partnerei tudnának arról, hogy mások (így a betétdíj-maffia) mire használják fel az általuk előállított palackokat. PET-palackokat ugyanis bárki, bármilyen nagy tételben rendelhet gyárakból, nem kell a gyártó orrára kötnie, hogy azokat mire használja fel. Ugyanakkor mi beszéltünk olyan gyártóval, aki pontosan tudta, ki és mire használja a palackjait.

Piaci szereplők szerint a legvalószínűbb, hogy ha a betétdíj-maffia irányítói magyar állampolgárok, akkor sem magyar, hanem szlovák vagy román cégeiken keresztül rendelnek palackokat az üzemből vagy üzemekből. Merthogy az sem kizárt, hogy nem egy, hanem több gyárban csináltatják a palackokat.

Sem a gyártás, sem a logisztika nem tűnik bonyolultnak. Az Indexnek gyártók elmondták: százezer PET-palack legyártása például a legrosszabb esetben is 1-2 napot vesz csak igénybe, egy átlagos kamionba pedig egy félliteresből nagyjából 70 ezer palack fér bele.

A piaci szereplők szerint, ha igaz a feltételezés és valóban magyarországi gyárból kerülnek ki azok a palackok, amelyeket hamisított kódokkal látnak el, akkor az jó eséllyel egy dunántúli üzem – az ország keleti részéből ugyanis már kevésbé érné meg Nyugat-Európába szállítani. Fuvarozási szakemberek szerint azonban nincs nagy különbség aközött, hogy Győrből vagy éppen Nyíregyházából szállítják Münchenbe a palackokat (lásd. keretes írásunk).

Egy palack előállítási költsége nagyjából 15 forint, erre jön még rá a szállítási költség, így érthető, ha százezres tételekben kell leszállítani, ennél kevesebbnél egyszerűen nem érné meg a 25 eurócentes darabonkénti haszon.


A fuvarköltség szinte semmi

A fuvarozásban jártas szakemberek szerint a palackbizniszben elhanyalgolható a szállítási költség. Jelenleg az Unión belül jó és elfogadott árnak minősül a nettó 1,1 €/km fuvardíj egy 24 tonnás nyerges szerelvény esetében. Vannak, akik ennél jóval alacsonyabb áron is hajlandóak szállítani, egyesek egészen 0,6€/km-ig lemennek az árban, hogy megkapják a fuvart. Azaz 1,1 €/km díjjal számolva egy Győr-München útvonal díja kb. 620 euróra jön ki (563 km).
Mindez azt jelenti, hogy 70 ezer darab palacknál egy üveg szállítási költsége 0,0088 €, azaz kb. 2,6 forint. De az ország keleti feléből se túl drága a szállítás. Ha például Nyíregyházát vesszük kiindulási pontnak, akkor 985 km az útvonal, tehát 1084 euró a fuvardíj. Ez palackonként 0,015 euró, azaz kb. 4,52 forint.

 

index.hu

 

 

 

2013.10.29 09:15:44   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet