Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

Két szem a binokuláris látáshoz

Bosch sztereokamera a kényelemért és a biztonságért
A vezetőtámogató rendszerek megkönnyítik a vezetést
Az automatikus vészfékrendszer és a beépített területeken való közlekedést támogató rendszer technikai alapja
Sztereokamerához tartozó kompakt platform
A gyors, háromdimenziós mérésekkel pontos visszajelzés az objektumok távolságáról és méretéről
Átfogó Bosch-szakértelem a képfeldolgozásban és a biztonsági rendszerek
terén

Mindkét szemünkre szükségünk van a binokuláris látáshoz, vagyis ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni a világban minket körülvevő tárgyak méretét és távolságát, illetve érzékelhessük a hosszirányú mozgást. A Bosch mérnökei sikeresen kifejlesztettek egy új sztereo-videokamerát, amely segítségével hasonló képességekkel ruházhatják fel a vezetőtámogató rendszereket is. „A sztereó technológia új lehetőségeket teremt a videó alapú biztonsági rendszerek számára” – mondja Gerhard Steiger, a Bosch Karosszéria Elektronika Fejlesztés részleg elnöke. A binokuláris nézetnek köszönhetően a kamera csupán egy videojel alapján képes meghatározni a jármű és a többi objektum közötti távolságot. Ebből kiindulva a Bosch olyan funkciók kifejlesztésén dolgozik, amelyek képesek akár automatikus elkerülő műveletek végrehajtására, és a jármű beépített területeken történő irányítására. Ezek a funkciók természetesen összehangoltan működnek az olyan már meglévő támogatási funkciókkal, mint az ACC adaptív sebességtartó automatika és az automatikus vészfékrendszer.


Az új Bosch videokamera számos különböző művelet elvégzéséhez szolgáltat adatokat. A kamera által eljuttatott információknak köszönhetően jelentős mértékben csökkenthető a járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal történő ütközések kockázata és súlyossága akár 80 km/h sebességhatárig. Így pedig ideális alapot teremt a városi közlekedés biztonságosságának növeléséhez. Gerhard Steiger elmondása szerint: „A mono-videokamerák esetében rengeteg fejlesztésre, gyakorlatra van szükség ahhoz, hogy azok meg tudják különböztetni egymástól a látóterükbe kerülő egyes objektumokat (pl. a gyalogosokat és az autókat). Ezzel szemben a sztereo-videokamera csupán azok mozgása és távolsága alapján felismeri és felméri az összes akadályt.” Ennek eredményeképpen a sztereokamera által küldött adatok önmagukban elegendők ahhoz, hogy a rendszer aktiválja az automatikus vészfékezési folyamatot. Ha a baleset nem is előzhető meg, az ütközés sebessége és így a baleset súlyossága mindenképpen csökkenthető – valamint az utasvédelmi rendszer aktiválásával biztosítható a légzsákok és biztonságiöv-feszítők optimális alkalmazása.


Fontos, hogy az automatikus vészfék megbízhatóan és folyamatosan működjön. Steigert idézve: „Megfelelő biztonsági rendszerre van szükség ahhoz, hogy az megbízhatóan működésbe tudja hozni ezt a funkciót, például a video- és a radarérzékelők összehangolásával, vagy a sztereo-videokamera ’második szemének’ igénybevételével.” A sztereó rendszer természetesen végre tudja hajtani a jellemzően mono-videokamerák által elvégzett műveleteket is, például felismeri az útjelző táblákat, segíti a vezetőket abban, hogy saját sávjukban maradjanak, illetve automatikusan beállítja a fényszórókat, figyelembe véve a jármű előtt haladó más járműveket, illetve a szembejövő forgalmat.


Valószínűleg a legkisebb sztereo-kamerarendszer a járműpiacon
A Bosch mérnökei a képfeldolgozást végző vezérlőegységet és a funkcióvezérlőt közvetlenül a kamera házába építették be, melynek köszönhetően egy rendkívül kompakt rendszert hoztak létre. A 12 centiméteres alapvonali távolsággal, ami a lencsék optikai tengelyei közötti távolság, a Bosch sztereokamera minden bizonnyal a kategóriájában jelenleg elérhető legkisebb rendszer az automata megoldások piacán. Ennek köszönhetően az autógyártók saját járműveikbe is rendkívül egyszerűen beépíthetik a sztereokamerát. Mindkét CMOS (komplementer fém-oxid félvezető) képérzékelő 1,2 megapixeles felbontással bír. A kiváló minőségű lencserendszernek köszönhetően a kamera függőlegesen 25 fokos, vízszintesen pedig +/- 25 fokos szögben alkalmas kép rögzítésére, és háromdimenziós mérési tartománya meghaladja az 50 métert. Az erősen fényérzékeny képérzékelők képesek az igen nagy kontrasztok feldolgozására is, és rögzíteni tudják az emberi szem által érzékelhető teljes fényspektrumot.


Egyre komolyabb biztonsági követelmények
A vezetőtámogató rendszerek piacra jutását egyrészt az Európai Bizottság egyre szigorúbb biztonsági előírásai, másrészt pedig az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) fogyasztóvédelmi szervezet segíti. A szakemberek megítélése szerint 2014-től az új járműmodelleket már fel kell szerelni a vezetőtámogató rendszerek jelentős részével, hogy elnyerhessék a szervezet legmagasabb, ötcsillagos besorolását. Ezek közül kiemelkedő fontosságú az automatikus vészfékrendszer. Steiger a következőképpen foglalja össze a rendszer előnyeit:
„Új sztereokameránk az integrált vezérlővel egyetlen egységben ötvözi a monokamerák funkcióit a sztereó technológia előnyeivel. Ezáltal kompakt és költséghatékony módon képes megfelelni a fokozottabb biztonságra és kényelemre vonatkozó jelenlegi szigorú követelményeknek.”
 

2012.12.13 08:53:13   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet