Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

Európai Bizottság az internetes szerencsejátékokról

Akciótervet fogadott el az Európai Bizottság az internetes szerencsejátékokról, melynek célja a különböző tagállami szabályok egymáshoz közelítése. A testület egyelőre nem tett javaslatot jogszabály-alkotásra, 2013-ban és 2014-ben viszont konkrét ajánlásokat tesz majd a Bizottság a tagállamoknak. A tervezet célja a csalás visszaszorítása, a fogyasztóvédelem és a tagállami praktikák megismerése.

Évente 15 százalékkal növekszik az Európai Unióban az internetes szerencsejátékok forgalma, 2015-ben az ebből származó bevételek a 13 milliárd eurót is elérhetik. A tagállami szabályozások jelentősen eltérnek egymástól, ráadásul egyre több tagállam hoz olyan szabályozást, amelyek sérthetik az európai uniós jogszabályokat. Ezzel magyarázta az Európai Bizottság annak az akciótervnek az elfogadását, amellyel közös irányba szeretné terelni a szektorra vonatkozó tagországi jogszabályokat.

 A testület egyelőre nem kívánja módosítani az uniós irányelveket és rendeleteket, a mostani akciótervvel meg kívánja szabni a követendő irányokat. Ezzel egyidőben Brüsszel leveleket is küld a tagállamoknak, amelyben információkat kér a közelmúltbéli és a közeljövőben várható intézkedésekről. A kapott válaszok alapján az Európai Bizottság ajánlásokat fogalmaz majd meg a fővárosoknak.
 
Uniós tisztviselők elmondták, 2013-ban ajánlásokat tesznek a fogyasztók védelmére, valamint a “szerencsejátékok felelős reklámozására”. 2014-ben pedig a sportmérkőzések eredményének befolyásolásával kapcsolatban fogalmaz majd meg a Bizottság ajánlásokat. Egy forrás nem zárta ki, hogy a jövőben jogszabályi javaslatot is tesz majd a Bizottság, egyelőre azonban, mint azt a szakértő elmondta, “ebben a stádiumban nem tűnt helyesnek egy uniós jogszabályi javaslat készítése, a most kialakított menetrenddel lépésről-lépésre lehet majd javítani a problémákon”.
 
Az Európai Unió definíciója szerint az internetes szerencsejátékok közé tartoznak az elektronikus sportfogadások, a póker- és kaszinójátékok, a bingó, a lottó, a médiatermékekben megjelenő játékok, a nonprofit szervezetek által szervezett játékok, valamint a különböző termékek eladását segítő marketingcélú játékok.
 
Az akcióterv öt területet ölel fel: 1) tagállami szabályozások és az EU-jog megfelelése; 2) a felügyelet megerősítése és a tagállami együttműködés; 3) fogyasztók védelme; 4) csalás és pénzmosás megelőzése; 5)mérkőzések befolyásolásának megelőzése és megakadályozása.
 
A tagállami szabályozások kapcsán a Bizottság megjegyzi, hogy alapvetően a szolgáltatások szabad áramlásának elvét kell alkalmazni a szerencsejátékokra is, a közérdekre hivatkozva ugyanakkor a tagországok korlátozhatják a versenyt a szektorban. Az Európai Bizottság éppen emiatt aggódik, bizottsági tisztviselők megjegyezték, hogy egyre több tagország hoz olyan szabályozást, amely sérti az európai uniós jogot.
 
Noha már 20 uniós tagállam szabályozásával kapcsolatban érkezett piaci panasz, jelenleg hat ország ellen folyik kötelezettségszegési eljárás az internetes szerencsejátékok szabályozása kapcsán. Öt ország (Magyarország, Finnország, Görögország, Hollandia, Svédország) ellen az eljárások már a második szakaszban vannak, Németország ellen az első szakaszban tart az eljárás. 
 
Az eljárás a Szerencsejáték Zrt. monopolhelyzetére is kitér. A Bizottság 2007 tavaszán a több ország ellen folyó eljárás második szakaszába léptetésekor az általános értékelésében azt írta, “a ma működő nemzeti szolgáltatók nem minősülnek haszonszerzésre nem törekvő szervezetnek, hiszen szigorúan meghatározott nagyságú éves bevételt kell felmutatniuk, és különböző szerencsejáték-szolgáltatásaikat gyakran kiskereskedelmi egységeken keresztül értékesítik”.
 
A Bizottság szerint a tagországok sokszor legitim indokokkal korlátozzák a szerencsejáték-piacot, de az intézkedések szükségességét és megfelelőségét is demonstrálniuk kellene. A testület azt ígéri, hogy felgyorsítja a tagállami rendszerek értékelését, és a panaszok feldolgozását.
 
A tagállami együttműködés kapcsán a Bizottság szeretné, ha a tagországok megosztanák egymással az egyes országokban már bevált praktikákat és szabályozásokat, így segítséget tudnának egymásnak nyújtani.
 
A harmadik pillér célja az, hogy a játékosok ne játsszanak káros internetes szerencsejátékokat, amelyekre nem vonatkoznak az uniós jogszabályok, és gyakran az EU-n kívülről származnak. Az akcióterv része a játékszenvedély kialakulásával kapcsolatos kockázatok csökkentése, valamint a fiatalkorúak védelme. A Bizottság ezzel összefüggésben jövőre konkrét ajánlásokat fogalmaz majd meg, sőt, ajánlásokkal kívánja majd megszabni a szerencsejátékok reklámozásával kapcsolatos szabályok irányát.
 
Külön hangsúlyt kíván fektetni az EU a szerencsejáték-piacon tapasztalható csalások és a pénzmosás megakadályozására. A Bizottág fontolgatja, hogy a már hatályos pénzmosás elleni irányelv hatályát kiterjeszti az internetes szerencsejátékokra, és azt is, hogy egységes előírásokat fogalmaz majd meg a szerencsejáték-szoftverek üzemeltetésére.
 
Részleteiben csak 2014-ben foglalkozik majd az Európai Bizottság a sportmérkőzések befolyásolásának megelőzésével. Noha ajánlásokat csak két év múlva fogalmaz meg Brüsszel, de a kedden elfogadott akcióterv már igyekszik ráirányítani a figyelmet a problémára Unió-szerte.


Akciótervet fogadott el kedden az Európai Bizottság az internetes szerencsejátékokról, melynek célja a különböző tagállami szabályok egymáshoz közelítése. A testület egyelőre nem tett javaslatot jogszabály-alkotásra, 2013-ban és 2014-ben viszont konkrét ajánlásokat tesz majd a Bizottság a tagállamoknak. A tervezet célja a csalás visszaszorítása, a fogyasztóvédelem és a tagállami praktikák megismerése.
Évente 15 százalékkal növekszik az Európai Unióban az internetes szerencsejátékok forgalma, 2015-ben az ebből származó bevételek a 13 milliárd eurót is elérhetik. A tagállami szabályozások jelentősen eltérnek egymástól, ráadásul egyre több tagállam hoz olyan szabályozást, amelyek sérthetik az európai uniós jogszabályokat. Ezzel magyarázta az Európai Bizottság annak az akciótervnek az elfogadását, amellyel közös irányba szeretné terelni a szektorra vonatkozó tagországi jogszabályokat.

A testület egyelőre nem kívánja módosítani az uniós irányelveket és rendeleteket, a mostani akciótervvel meg kívánja szabni a követendő irányokat. Ezzel egyidőben Brüsszel leveleket is küld a tagállamoknak, amelyben információkat kér a közelmúltbéli és a közeljövőben várható intézkedésekről. A kapott válaszok alapján az Európai Bizottság ajánlásokat fogalmaz majd meg a fővárosoknak.

Uniós tisztviselők elmondták, 2013-ban ajánlásokat tesznek a fogyasztók védelmére, valamint a “szerencsejátékok felelős reklámozására”. 2014-ben pedig a sportmérkőzések eredményének befolyásolásával kapcsolatban fogalmaz majd meg a Bizottság ajánlásokat. Egy forrás nem zárta ki, hogy a jövőben jogszabályi javaslatot is tesz majd a Bizottság, egyelőre azonban, mint azt a szakértő elmondta, “ebben a stádiumban nem tűnt helyesnek egy uniós jogszabályi javaslat készítése, a most kialakított menetrenddel lépésről-lépésre lehet majd javítani a problémákon”.

Az Európai Unió definíciója szerint az internetes szerencsejátékok közé tartoznak az elektronikus sportfogadások, a póker- és kaszinójátékok, a bingó, a lottó, a médiatermékekben megjelenő játékok, a nonprofit szervezetek által szervezett játékok, valamint a különböző termékek eladását segítő marketingcélú játékok.

Az akcióterv öt területet ölel fel: 1) tagállami szabályozások és az EU-jog megfelelése; 2) a felügyelet megerősítése és a tagállami együttműködés; 3) fogyasztók védelme; 4) csalás és pénzmosás megelőzése; 5)mérkőzések befolyásolásának megelőzése és megakadályozása.

A tagállami szabályozások kapcsán a Bizottság megjegyzi, hogy alapvetően a szolgáltatások szabad áramlásának elvét kell alkalmazni a szerencsejátékokra is, a közérdekre hivatkozva ugyanakkor a tagországok korlátozhatják a versenyt a szektorban. Az Európai Bizottság éppen emiatt aggódik, bizottsági tisztviselők megjegyezték, hogy egyre több tagország hoz olyan szabályozást, amely sérti az európai uniós jogot.

Noha már 20 uniós tagállam szabályozásával kapcsolatban érkezett piaci panasz, jelenleg hat ország ellen folyik kötelezettségszegési eljárás az internetes szerencsejátékok szabályozása kapcsán. Öt ország (Magyarország, Finnország, Görögország, Hollandia, Svédország) ellen az eljárások már a második szakaszban vannak, Németország ellen az első szakaszban tart az eljárás. A BruxInfo érdeklődésére uniós tisztviselők nem kívántak részletekbe bocsátkozni a magyar szabályozással kapcsolatos aggályokról. Annyit megtudtunk, hogy aránytalannak és következetlennek tartják az érintett törvényt, “egyes szerencsejátékokat tilt a magyar jog, másoknak viszont, amelyek sokkal károsabbak, túl nagy teret enged a törvény” - jellemezte a helyzetet egy szakértő.

Az eljárás a Szerencsejáték Zrt. monopolhelyzetére is kitér. A Bizottság 2007 tavaszán a több ország ellen folyó eljárás második szakaszába léptetésekor az általános értékelésében azt írta, “a ma működő nemzeti szolgáltatók nem minősülnek haszonszerzésre nem törekvő szervezetnek, hiszen szigorúan meghatározott nagyságú éves bevételt kell felmutatniuk, és különböző szerencsejáték-szolgáltatásaikat gyakran kiskereskedelmi egységeken keresztül értékesítik”.

A Bizottság szerint a tagországok sokszor legitim indokokkal korlátozzák a szerencsejáték-piacot, de az intézkedések szükségességét és megfelelőségét is demonstrálniuk kellene. A testület azt ígéri, hogy felgyorsítja a tagállami rendszerek értékelését, és a panaszok feldolgozását.

A tagállami együttműködés kapcsán a Bizottság szeretné, ha a tagországok megosztanák egymással az egyes országokban már bevált praktikákat és szabályozásokat, így segítséget tudnának egymásnak nyújtani.

A harmadik pillér célja az, hogy a játékosok ne játsszanak káros internetes szerencsejátékokat, amelyekre nem vonatkoznak az uniós jogszabályok, és gyakran az EU-n kívülről származnak. Az akcióterv része a játékszenvedély kialakulásával kapcsolatos kockázatok csökkentése, valamint a fiatalkorúak védelme. A Bizottság ezzel összefüggésben jövőre konkrét ajánlásokat fogalmaz majd meg, sőt, ajánlásokkal kívánja majd megszabni a szerencsejátékok reklámozásával kapcsolatos szabályok irányát.

Külön hangsúlyt kíván fektetni az EU a szerencsejáték-piacon tapasztalható csalások és a pénzmosás megakadályozására. A Bizottág fontolgatja, hogy a már hatályos pénzmosás elleni irányelv hatályát kiterjeszti az internetes szerencsejátékokra, és azt is, hogy egységes előírásokat fogalmaz majd meg a szerencsejáték-szoftverek üzemeltetésére.

Részleteiben csak 2014-ben foglalkozik majd az Európai Bizottság a sportmérkőzések befolyásolásának megelőzésével. Noha ajánlásokat csak két év múlva fogalmaz meg Brüsszel, de a kedden elfogadott akcióterv már igyekszik ráirányítani a figyelmet a problémára Unió-szerte.

BI

 

2012.10.27 09:01:56   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet