FORD: ÉLEN AZ AUTÓ ÉS AUTÓ VALAMINT AZ AUTÓ ÉS INFRASTRUKTÚRA KÖZTI KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSÉBEN | ||
A Ford vezető szerepet vállalt a simTD (Safe Intelligent Mobility – Biztonságos, Intelligens Mobilitás) közúti tesztjében – ez az első, széles skálájú teszttevékenység az autó-x (autó-autó és autó-infrastruktúra) kommunikáció terén Németországban. A Ford által kifejlesztett intelligens technológiák lehetővé teszik, hogy az autók valós időben kommunikáljanak és információkat osszanak meg egymással, valamint az úthálózat infrastruktúrájával, így figyelmeztetve a veszélyekre a többi közlekedőt. Az autó-x kommunikáció a biztonságon túl további előnyöket is jelent, hiszen hozzáadott értékként a forgalom egyenletesebb áramlását is elősegíti
Aachenben, az Európai Kutatóközpontban a Ford éppen az Elektronikus Féklámpa fejlesztésén dolgozik, korábban pedig részt vett az Akadályjelző Rendszer és a Forgalmi Jelzés Asszisztens programokban is. A Ford olyan rendszereket fejlesztett ki, amelyek – vezeték nélküli kommunikációs hálózatok segítségével – nagy sebességű adatátvitelt tesznek lehetővé az autók között, illetve a járművek és az országúti infrastruktúra között. Az autósok így azonnali figyelmeztetést küldhetnek a mögöttük haladók számára, ha váratlanul veszélyhelyzet áll elő, esetleg megváltoznak az útviszonyok vagy a közlekedési szabályok; ebben az autóba épített eszközök segítik őket, például a radar, a fényérzékelő vagy a kamera. Az Elektronikus Féklámpa az autó-autó kommunikáció eszköze; a rendszer lényege, hogy az elöl haladó autó egy esetleges vészfékezés során üzenetet küld a mögöttes forgalom számára. Az elöl haladó autó fedélzeti berendezései érzékelik, ha a vezető erőteljesen fékez, és azonnal üzenet küldenek, amelyben szerepel a jármű pozíciója, sebessége, iránya és a lassulás mértéke; ezt az üzenetet a mögöttes forgalom autói veszik és dekódolják. Ha ezek az autók úgy érzékelik, hogy vezetőjük semmilyen elkerülő intézkedést nem kezdeményez, akkor látható és hallható figyelmeztetést küldenek számára, jelentősen csökkentve ezzel a balesetek kockázatát. Mindez különösen fontos, ha rosszak a látási viszonyok, túlságosan sűrű a forgalom, vagy kanyargós az út. Hasonló előnyöket kínál az Akadályjelző Rendszer is: az autó tájékoztatja a forgalom többi résztvevőjét, ha potenciálisan veszélyes akadály található az úton – például egy teherautóról lehullott tárgy –, lehetővé téve a többi autó számára, hogy az akadály helyének és helyzetének pontos ismeretében csökkentsék az ebből eredő kockázatot. A Ford mérnökei a simTD kutatási projekt keretében a Forgalmi Jelzés Asszisztens rendszer tesztelésében is részt vettek. A Forgalmi Jelzés Asszisztens az autó-infrastruktúra kommunikáció eszközeivel tájékoztatja az autóst az adott útszakasz közlekedési előírásainak változásairól. A Forgalmi Jelzés Asszisztens folyamatos kapcsolatban áll a közlekedésirányító központokkal, így mindig a legfrissebb információkkal rendelkezik a változó sebességkorlátozásokról, az időszakos korlátozásokról és elterelésekről, és természetesen az olyan állandó rendelkezésekről is, mint a fix sebességkorlátozások vagy az úthasználat feltételei. A Ford mérnökei már dolgoznak az újabb alkalmazások kifejlesztésén, amelyek a többi intelligens autótól kapott információk alapján a vizuális figyelmeztetésnél többet is kínálnak a vezetőnek – akár a biztonsági rendszerek aktiválásával, vagy elkerülő manőverek kezdeményezésével. A simTD kutatási projektben az Német Autóipari Szövetség (VDA) tagjai vesznek részt – köztük a Ford is –, valamint beszállítók, telekommunikációs vállalatok és kutatóintézetek; a projekt célja, hogy előkészítse az autó-x típusú kommunikáció széles körű elterjedését és a hozzá kapcsolódó technológiák forgalmazását. A jelenleg folyó közúti teszt három évi együttes kutató-fejlesztő munka eredménye, amit a Szövetségi Gazdasági és Technológiai Minisztérium (BMWi), a Kutatási és Oktatási Minisztérium (BMBF), a Közlekedési, Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium (BMCBS), valamint Hessen állam támogatott. |
||
2011.10.12 10:59:44 | | | Vissza |
Hírarchívum© Detektor Plusz 2010 Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet
|