Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

FORD: ÉLEN AZ AUTÓ ÉS AUTÓ VALAMINT AZ AUTÓ ÉS INFRASTRUKTÚRA KÖZTI KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSÉBEN

A Ford vezető szerepet vállalt a simTD (Safe Intelligent Mobility – Biztonságos, Intelligens Mobilitás) közúti tesztjében – ez az első, széles skálájú teszttevékenység az autó-x (autó-autó és autó-infrastruktúra) kommunikáció terén Németországban. A Ford által kifejlesztett intelligens technológiák lehetővé teszik, hogy az autók valós időben kommunikáljanak és információkat osszanak meg egymással, valamint az úthálózat infrastruktúrájával, így figyelmeztetve a veszélyekre a többi közlekedőt. Az autó-x kommunikáció a biztonságon túl további előnyöket is jelent, hiszen hozzáadott értékként a forgalom egyenletesebb áramlását is elősegíti


A Ford a Frankfurt közelében található Friedbergben, a simTD (Safe Intelligent Mobility – Biztonságos, Intelligens Mobilitás) közúti tesztjén mutatta be legmodernebb járműkommunikációs technológiáját. A simTD az első, széles skálájú teszttevékenység az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikáció terén a német utakon. A Ford Európai Kutatóközpontjában, Aachenben dolgozó mérnökök jelentősen hozzájárultak a simTD kutatási projekthez; részt vettek a simTD teszt-platformok kidolgozásában, amelyek több mint 20 funkció bemutatását és tesztjét szolgálják, méghozzá most első ízben valós körülmények között. A simTD kutatási projekt 2008-ban indult útjára az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikációs rendszerek kifejlesztésére, aminek révén javulhat a közlekedés biztonsága és a meglévő úthálózat-infrastruktúra működésének hatékonysága – ezzel együtt pedig akár a forgalom áramlása és a CO₂-kibocsátás mértéke is.
"A beszélő autók többé már nemcsak a gyerekfilmekben léteznek; az ötlet minden eddiginél közelebb áll ahhoz, hogy valósággá váljon a Fordokat vezetők számára.” - fogalmaz Martin Wiecker, a Ford globális vezetősegítő és aktív biztonsági berendezésekkel foglalkozó részlegének fejlesztőmérnöke. „A Ford már jó ideje foglalkozik az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikáció kutatásával, ami minden közlekedő számára egyformán előnyt jelenthet mind a biztonság, mind pedig a kényelem szempontjából.”

Aachenben, az Európai Kutatóközpontban a Ford éppen az Elektronikus Féklámpa fejlesztésén dolgozik, korábban pedig részt vett az Akadályjelző Rendszer és a Forgalmi Jelzés Asszisztens programokban is. A Ford olyan rendszereket fejlesztett ki, amelyek – vezeték nélküli kommunikációs hálózatok segítségével – nagy sebességű adatátvitelt tesznek lehetővé az autók között, illetve a járművek és az országúti infrastruktúra között. Az autósok így azonnali figyelmeztetést küldhetnek a mögöttük haladók számára, ha váratlanul veszélyhelyzet áll elő, esetleg megváltoznak az útviszonyok vagy a közlekedési szabályok; ebben az autóba épített eszközök segítik őket, például a radar, a fényérzékelő vagy a kamera.

Az Elektronikus Féklámpa az autó-autó kommunikáció eszköze; a rendszer lényege, hogy az elöl haladó autó egy esetleges vészfékezés során üzenetet küld a mögöttes forgalom számára. Az elöl haladó autó fedélzeti berendezései érzékelik, ha a vezető erőteljesen fékez, és azonnal üzenet küldenek, amelyben szerepel a jármű pozíciója, sebessége, iránya és a lassulás mértéke; ezt az üzenetet a mögöttes forgalom autói veszik és dekódolják. Ha ezek az autók úgy érzékelik, hogy vezetőjük semmilyen elkerülő intézkedést nem kezdeményez, akkor látható és hallható figyelmeztetést küldenek számára, jelentősen csökkentve ezzel a balesetek kockázatát. Mindez különösen fontos, ha rosszak a látási viszonyok, túlságosan sűrű a forgalom, vagy kanyargós az út.

Hasonló előnyöket kínál az Akadályjelző Rendszer is: az autó tájékoztatja a forgalom többi résztvevőjét, ha potenciálisan veszélyes akadály található az úton – például egy teherautóról lehullott tárgy –, lehetővé téve a többi autó számára, hogy az akadály helyének és helyzetének pontos ismeretében csökkentsék az ebből eredő kockázatot.

A Ford mérnökei a simTD kutatási projekt keretében a Forgalmi Jelzés Asszisztens rendszer tesztelésében is részt vettek. A Forgalmi Jelzés Asszisztens az autó-infrastruktúra kommunikáció eszközeivel tájékoztatja az autóst az adott útszakasz közlekedési előírásainak változásairól. A Forgalmi Jelzés Asszisztens folyamatos kapcsolatban áll a közlekedésirányító központokkal, így mindig a legfrissebb információkkal rendelkezik a változó sebességkorlátozásokról, az időszakos korlátozásokról és elterelésekről, és természetesen az olyan állandó rendelkezésekről is, mint a fix sebességkorlátozások vagy az úthasználat feltételei.

A Ford mérnökei már dolgoznak az újabb alkalmazások kifejlesztésén, amelyek a többi intelligens autótól kapott információk alapján a vizuális figyelmeztetésnél többet is kínálnak a vezetőnek – akár a biztonsági rendszerek aktiválásával, vagy elkerülő manőverek kezdeményezésével. A simTD kutatási projektben az Német Autóipari Szövetség (VDA) tagjai vesznek részt – köztük a Ford is –, valamint beszállítók, telekommunikációs vállalatok és kutatóintézetek; a projekt célja, hogy előkészítse az autó-x típusú kommunikáció széles körű elterjedését és a hozzá kapcsolódó technológiák forgalmazását. A jelenleg folyó közúti teszt három évi együttes kutató-fejlesztő munka eredménye, amit a Szövetségi Gazdasági és Technológiai Minisztérium (BMWi), a Kutatási és Oktatási Minisztérium (BMBF), a Közlekedési, Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium (BMCBS), valamint Hessen állam támogatott.

2011.10.12 10:59:44   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet