Termékmonitor

Adat és információvédelem
Elektronikus jelzéstechnika (135)
Gépjárművédelem
Kommunikációtechnika
Mechanikus biztonságvédelem
Szolgáltatások
Tűzvédelem technika (5)

Hírarchívum

Mostantól Trump a világ legbiztonságosabb autójával jár

Felül luxuslimuzin, alul haszonjármű. Vadállatnak hívják, de egy távolsági busz is gyorsabb nála. Érdekes ellentétek autója az új elnöki Cadillac One, ami ezentúl minden fontos útjára elkíséri Donald Trumpot. Méghozzá úgy, hogy közben hermetikusan elzárja a külvilágtól, egy szempont ugyanis minden mást felülírt a fekete kolosszus tervezésénél: minden más kocsinál jobban kell védenie.

Donald Trump beiktatásakor lehull a lepel új szolgálati autójáról, amelyet 2013 óta fejlesztenek. Amerikai hagyományokhoz híven elődje apparátusától "szűzen" örökli meg a Cadillac One friss változatát, Obama nem használta. Államtitok, hány készül belőle (az elődből tucatnyit szereltek össze), de iparági értesülések szerint egy darab ára bőven meghaladja az egymillió dollárt, vagyis a 289 millió forintot. Ez messze nem fedezi a tervezés horrorköltségeit, igaz, a gyártónak aligha lehetne ennél jobb reklámhordozója.

Luxuslimuzin és full size terepjáró keveréke
Természetesen nem kötik a terroristák orrára az új limuzin műszaki adatait, és arra is gondosan ügyelt a General Motors, hogy a beiktatási ceremónia előtt csak erős álcázással rója tesztköreit a híres gyári tesztpályán. A recept azonban maradt a régi: a masszív óriás-terepjárók és XXL-pickupok módosított alvázára épül az új, összkerékhajtású "Beast" (azaz vadállat), páncélozott, egyedi építésű karosszériája pedig az aktuális utcai Cadillac típusokra, a CTS-re és a CT6 dizájnjára emlékeztet.

Felmerültek korábban olyan logikusnak tűnő találgatások, hogy a haszonjárművekből ismert 6,6 literes, V8-as turbódízel kerülhet a hosszú motorháztető alá, de ez rangon aluli lenne egy elnöki autóhoz, és furcsán venné ki magát azután, hogy két éve a VW-dízelbotrányról beszél Amerika. Várhatóan marad tehát a szerényebb nyomatékú, de 8,1 literes Vortec benzinmotor,és aligha fog fennakadni valaki, ha az elődhöz hasonlóan 29–64 l/100 km lesz az átlagfogyasztása.

Amit ennél nehezebb kilőni, az már harckocsi
A feneketlen étvágyhoz szerény menetdinamika társul, a végsebesség várhatóan ezúttal sem fogja meghaladni a 97 km/h-t, de az úgyis mindig konvojban járó reprezentációs kocsit nem is száguldásra szánták. Hanem kényelemre és biztonságra, aminek maximálisan eleget tesz a 6-7 tonnás saját tömegűre taksált, hétüléses óriás. A vezetőtől és kocsikísérőtől lehúzható üvegfallal elválasztott utastérben a menetiránynak háttal hárman utazhatnak egy kanapén, az elnök pedig az ajtók vonalán túl, jobb hátul ül. Mellette van még egy különálló fotel is a first ladynek vagy más illusztris utasnak.

Ahhoz, hogy méltósággal lehessen beszállni, és jó legyen a térérzet, nagyon magasan húzódik a tető, az elektromos mozgatású ajtó pedig olyan, mintha a svájci aranytartalékokat őrző széf tárulna fel. Az autót körben a katonai szabványoknak megfelelő, 12,7 centis páncél borítja(az alját is), a golyóálló, brutális oldalablakokat pedig hagyján, hogy nem lehet leengedni, de a fényt is gyengén eresztik be az utastérbe, éppen ezért nappal is mindig bekapcsolják a mennyezeti LED-világítást.

Még a régi optikával demonstrálták a biztonságot, de adatok közlése nélkül. Nyilván nem nyújt olyan akna elleni védelmet, mint egy MRAP (itt teszteltünk egyet), de a haspáncél tervezésénél gondoltak a távirányítású bombákra.
Még a tankot is páncélozták és tűzálló bevonattal látták el a közel hétméteres Cadillacen, amely defekttűrő, megerősített oldalfalú haszonjárműgumikon gördül. Államtikok a pontos védelmi szint, de kézifegyverrel vagy gránáttal esély sincs ellene, felszereltsége része a füst- és könnygázképző ágyú mellett a műholdas telefon, a puska, a teljesen zárt – vegyvédelmi – szellőzés, az éjjellátó és az elnök vércsoportjának megfelelő vérbank. Szigorúan védettnek ígérik a kommunikációs hálózatot is.

Természetesen nem csomagokat szállítanak a csomagtartóban, arra ott vannak a külön szállító járművek. Itt helyezték el többek közt az elnök vércsoportjának megfelelő vérbankot, az oxigénellátó rendszert, illetve a könnygázágyút.

Az akár 30-40 járműből álló elnöki konvoj meghatározott forgatókönyv szerint szokott útra kelni: először felvezetők hajtanak a teljes szélességben hermetikusan lezárt útszakaszra, majd a titkosszolgálati és testőrségi kocsikat szorosan követve érkezik maga az elnöki limuzin – pontosabban nem is egy, hanem legalább két példány, a kormány mögött mindig profi CIA-ügynök sofőrökkel.

 

Jobb oldalra mindig az amerikai zászló van feltűzve (meg is világítható), balra pedig külföldi látogatásoknál a vendéglátó országé.
Ezeket a rendőrség különleges egységei követik, és a menetben még egy mentőautó is helyet kap. Többféle Chevy Suburban tagja a kíséretnek, egyet rádiójel-zavarónak alakítottak át, és van köztük több páncélozott is. Ilyenekben utaznak az elnök kíséretének fontos tagjai, és sokszor a családja is, ha egy-egy útra elkíséri. Úti céltól függően – főleg külföldön – sokféleképpen változhat a konvoj összetétele, nemegyszer autómentő baktat a vége felé.

Olykor szükség is van rá, Obama limuzinja például 2013-ban lerobbant Izraelben (rossz benzint tankolt bele a sofőr), két évvel korábban pedig Dublinban fennakadt a követség kapubejáróján. Külföldre nem a legújabb elnöki limuzint szokták repülőn kiszállítani, hanem az elődmodellt, másba nemigen ülhet az USA első embere. Ezt a szabályt néha erősítik kivételek, Barack Obamát például Nagy-Britanniában a királynő Range Rovere szállította.
Clinton nem ült a Lincolnba
A most nyugdíjazott Cadillac DTS Presidental Car kereken nyolc évvel ezelőtt, 2009. január 20-án állt szolgálatba, amikor Barack Obamát először beiktatták. Emellett, bár ritkábban szerepelt nyilvánosan, akkoriban furcsa járművekkel gyarapodott a flotta: megjelent két darab Ground Force One.
A név kanadai gyártású, háromtengelyes páncélbuszokat takar,
de mellettük Obama helikoptert is használt, főleg akkor, amikor a Fehér Házból egyenesen az elnöki különrepülőhöz (Air Force One) sietett.

Beiktatásakor George W. Bush is új, de előző generációs Cadillac DTS-ből integetett 2005-ben, ennek egy-egy példányát tartalékként Obama is használta külföldi útjain. Bill Clinton elnökségével költözött be amúgy végleg a GM-féle luxusmárka a Fehér Ház parkolójába, a korábbi elnökök hagyományosan Lincoln limuzinokkal jártak. Ilyenből készült először páncélozott változat Franklin Delano Roosevelt részére, mert '41-ben, Pear Harbor után úgy érezték tanácsadói, hazájában sincs már biztonságban.

Ennek ellenére hidegháborús konfliktusok évtizedeiben előszeretettel parádéztak az amerikai elnökök nyitott autókban, de aztán 1963. november 22-én minden megváltozott, a dallasi merényletben Kennedy elnököt lelőtték az impozáns Lincoln Continental X-100 hátsó ülésén. E pillanattól datálhatjuk, hogy az Egyesült Államok elnökének fejlesztik ki a világ legbiztonságosabb autóját, és magától értetődő, hogy Trump új Cadillacje is új mérce lesz a járműbiztonságban.

www.origo.hu/auto/20170119-gordulo-trezor-donald-trump-uj-szolgalati-autoja-cadillac-dts-one.html

2017.01.20 15:14:04   |   Vissza

© Detektor Plusz    2010    Minden jog fenntartva.
powered by SiteSet